Onderzoek of je ideeën kans van slagen hebben!
Heb je een idee voor het starten van een onderneming? Onderzoek of het kans van slagen heeft! Hiervoor doe je een marktonderzoek. Je hebt een bepaalde doelgroep voor ogen, leer die doelgroep kennen. Leer ze kennen en onderzoek of er behoefte is aan jouw idee. Mapalize heeft miljoenen kenmerken over je doelgroep beschikbaar in een handige tool.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een marktonderzoek
Wat is een marktonderzoek? Een marktonderzoek is een onderzoek dat je inzet wanneer je een nieuw bedrijf wil starten, je bedrijf wil uitbreiden met een extra product/dienst of met bijvoorbeeld een extra locatie. Het doen van marktonderzoek is belangrijk en bestaat uit verschillende onderdelen. Door je markt te verkennen kom je er snel achter of je plannen en ideeën haalbaar zijn. Tijdens het doen van een marktonderzoek ga je namelijk onderzoeken wie en waar je (potentiële) doelgroep zich bevindt, wie en waar je concurrenten zich bevinden en naar de trends en ontwikkelingen van de branche waarin je actief wil zijn.
TIP: Wat is een marktonderzoek
Gebruik Mapalize voor het maken voor de verschillende onderdelen van je marktonderzoek. Mapalize is een unieke tool die miljoenen data bevat over 21.000 regio’s in Nederland. Complexe datasets van het Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, UWV, Politie, GGD en Kiesraad hebben wij al gecombineerd en geharmoniseerd. Jij selecteert kenmerken in Mapalize die voor jou van belang zijn. Zoals leeftijd, inkomen, gezinssamenstelling en kiesgedrag. Mapalize geeft je de regio’s waar jouw unieke selectie geconcentreerd is.
Het doen van marktonderzoek is een tijdrovende en arbeidsintensieve klus. Je kan je marktonderzoek natuurlijk uitbesteden, maar dat is vaak een kostbare aangelegenheid. Wij raden je aan om je marktonderzoek zelf te doen. Houd de regie in eigen handen. Wanneer je je marktonderzoek zelf doet, weet je straks als geen ander alle ins en outs van je doelgroep, je concurrenten en de branche.
Probeer Mapalize gratis! Bespaar tijd, energie en geld. Je zit nergens aan vast.
FAQ 1. wat is een marktonderzoek: Doel van marktonderzoek doen
Het doel van het doen van marktonderzoek is dat je de verzamelde informatie gebruikt voor de ontwikkeling van je marketing en communicatiebeleid. Je weet straks precies aan wie je jouw boodschap gaat verkondigen, met welke tone-of-voice en via welke kanalen je dit gaat doen. Hoe gedetailleerder jouw marktonderzoek hoe meer succes je zal behalen. Durf met alle onderdelen van je marktonderzoek te segmenteren. Niet iedereen kan je doelgroep zijn en niet elke bedrijf is je concurrent. Durf de markt op te delen in stukjes.
FAQ 2. wat is een marktonderzoek: Welke soorten marktonderzoek zijn er
Zoals ik al eerder schreef zijn er verschillende soorten marktonderzoek die je kan doen. Welke marktonderzoeken je doet is aan jezelf. Welk doel heb je voor ogen? Ga je een nieuw bedrijf starten en wil je de markt verkennen? Of ga je een extra product lanceren? Of wil je weten hoe tevreden jouw klanten zijn? Elk van deze doelen vraagt om een ander marktonderzoek. Namelijk, je hebt andere vraagstellingen. Wanneer je een nieuw bedrijf start heb je helemaal nog geen klanten en wil je weten waar je potentieel doelgroep zich bevind. Wie zijn ze, wat hebben ze te besteden? Waar wonen ze en wat zijn de interesses? Ga je bestaande klanten onderzoeken? Dan wil je weten wat ze goed vinden aan je product/dienst, en wat verbeterd kan worden. Ook kijk je naar de bedrijfsprocessen, hoe klantvriendelijk wordt jouw klachtenafhandeling ervaren? Soorten marktonderzoek op een rijtje. Nogmaals, gebruik Mapalize hierbij. Bespaar je het gehannes van complexe datasets analyseren, combineren en visueel maken. Wij hebben dat al gedaan voor je. De data die jij nodig hebt voor het doen van marktonderzoek vind je in deze unieke tool.
Wat is een marktonderzoek naar de branche
Met een branche marktonderzoek onderzoek je de trends en ontwikkelingen van de branche waarin je je begeeft. Invloeden van buitenaf waar je niet direct invloed op hebt, maar wel belangrijk zijn. Een branche onderzoek geeft je inzicht in de haalbaarheid van je idee, dienst of product. Onderzoek wie de belangrijkste spelers in de markt zijn, wat is hun gemiddelde omzet? Maar kijk ook naar wet en regelgeving. Heb je recht op subsidies? Of moet je rekening houden met stikstofuitstoot?
Wat is een marktonderzoek naar je concurrenten
Belangrijk voor je marktonderzoek is te onderzoeken wie je concurrenten zijn. Waar moet je tegen opboksen en is dat realistisch? Op welke doelgroep richten zij zich? Welke prijsstrategie hanteren zij? En welke marketinginstrumenten zetten zij in. Dit is het begin van je concurrentie analyse.
Wat is een marktonderzoek naar je potentiële doelgroep
Marktonderzoek naar je potentiële doelgroep is erg belangrijk. Zij bepalen namelijk het succes van je bedrijf. Zonder klanten geen omzet. Lees hier uitgebreid hoe je een doelgroep analyse maakt. Met het doen van een doelgroeponderzoek kom je te weten wie je klanten zijn en wat hun koopgedrag is. Zo weet je welke boodschap je moet overbrengen om gedragsverandering in gang te zetten. Breng het probleem van je doelgroep helder in kaart, en geef daar de oplossing bij die jij biedt. Durf te segmenteren!
Wat is een marktonderzoek naar een locatie
Ga je een extra vestiging openen? Of ben je op zoek naar de beste locatie voor je nieuwe bedrijf. Dan is het doen van locatieonderzoek van essentieel belang. Wil je een fysieke winkel openen om producten te verkopen? Of ben je op zoek naar een loods van de opslag van producten die je online verkoopt? Voor bovenstaande voorbeelden zal je andere doelen hebben, en dus andere vragen voor je marktonderzoek. Met een marktonderzoek naar een locatie breng je de voor – en nadelen van de omgeving in kaart. Zijn er veel concurrenten gevestigd? Hoe ziet de toe – en aanvoerroute eruit? Wat staat er in het bestemmingsplan van de gemeente beschreven over deze omgeving.
Wat is een marktonderzoek naar klanttevredenheid
Start je een klanttevredenheidsonderzoek? Dan wil je van bestaande klanten weten hoe ze over jouw product of dienst denken. Waarom kopen klanten jouw product en niet dat van de concurrent? Maar je onderzoekt ook de verbeterpunten van je product/dienst en customer journey. Zijn er processen binnen het bedrijf die verbeterd kunnen worden waardoor aankoopgedrag positief beïnvloed wordt?
Wat is een marktonderzoek naar bedrijfsimago
Wanneer je een bedrijf start heb je een bepaalde missie en visie voor ogen. Je hebt beschreven hoe jij wilt dat klanten jouw zien. Maar is dat ook zo? Door een marktonderzoek te starten naar je imago kom je erachter hoe klanten en mogelijk nieuwe doelgroepen naar je bedrijf kijken. Komt dit overeen met hetgeen wat je voor ogen had?
Wat is een marktonderzoek naar personeel
Het doen van marktonderzoek is niet alleen extern gericht. Je kan je marktonderzoek ook naar binnen richten met bijvoorbeeld een medewerkers tevredenheidsonderzoek. Hoe is het personeelsbeleid, wat vindt het personeel van de arbeidsvoorwaarden, is er genoeg ruimte voor persoonlijke ontwikkeling?
FAQ 3. Over wat is een marktonderzoek: Hoe doe je een marktonderzoek?
Een marktonderzoek doe je op twee manieren. Je gaat zelf het veld in (field research) en je bent bezig met deskresearch.
Wat is een marktonderzoek: Desk research
Voor je desk research gebruik je Mapalize. Met een desk research analyseer je actuele feiten en cijfers vanuit diverse databronnen. Geografisch, demografisch en sociaal-culturele kenmerken. Mapalize heeft al deze data. Jij hoeft alleen jouw specifieke kenmerken te selecteren en te analyseren. Kom er binnen een paar klikken achter waar jouw concurrenten zicht bevinden, waar je doelgroep vindt of expansie regio’s door middel van een snel te maken witte vlekkenplan. Data bronnen die je gebruikt voor jouw marktonderzoek, en die Mapalize gecombineerd en geharmoniseerd heeft zijn: Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Gemeentelijk Gezondheidsdienst, UWV, Kiesraad, Politie, etc.
Wat is een marktonderzoek: Field research
Met het inzetten van een field research ga je zelf op pad. Je ondervraagd respondenten met vragen die geen andere onderzoeker in kaart heeft gebracht. Je kan dit doen door middel van enquêtes, interviews of observaties. Wie je gaat bevragen hangt weer af van je doel. Denk aan het bevragen van je potentiële doelgroep, leveranciers, klanten en personeel. Hier bestaan tegenwoordig trouwens ook veel online oplossingen voor (zoals Surveymonkey, Feedier en Mopinion).
FAQ 4: wat is een marktonderzoek, een doorlopend proces
Let op. Het doen van marktonderzoek is een doorlopend proces. Plan in je agenda om eens in het jaar een marktonderzoek te doen. De wereld om ons heen veranderd snel en de behoefte en wensen van je klanten ook. Blijf hierop inspelen zodat je te allen tijde kan inspringen in de nieuwste trends en ontwikkelingen. Zo blijf de meeste concurrenten een stapje voor.
Locate your business!