Jouw doelgroep wacht op je!
Laat ze niet te lang wachten en leer ze snel kennen. Door je doelgroep te leren kennen, kun je jouw product of dienst beter afstemmen op hun behoeften en weet je ze beter te bereiken. Voor ieder product, of dienst bestaat een andere doelgroep. Breng het in kaart met Mapalize, door miljoenen kenmerken met elkaar te combineren.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een doelgroep?
Wat is een doelgroep? Een doelgroep, of laten we zeggen “jouw doelgroep”. Jouw doelgroep is een specifieke groep mensen die jij wil bereiken met jouw aanbod. Deze groep mensen hebben een of meerdere gezamenlijk kenmerken zoals leeftijd of geslacht. Met behulp van marketingcampagnes wil je gedragsverandering tot stand brengen bij deze groep mensen. Met als doel dat ze jouw product of dienst gaan afnemen. Heel belangrijk want zonder doelgroep heb je geen bestaansrecht. Een helder beeld van jouw doelgroep maakt je succesvol. Maar hoe breng je je doelgroep in kaart?
Wat is een doelgroep? Mapalize weet en heeft het!
Om je doelgroep te bepalen, of deze in kaart te brengen raden we je aan om Mapalize te gebruiken. Je doelgroep in kaart brengen is een tijdrovende en arbeidsintensieve klus. Je moet namelijk verschillende data bronnen raadplegen. Deze data moet je analyseren, combineren, harmoniseren en visueel maken. Dit deel hebben wij al voor je gedaan. Dus bespaar tijd, geld en frustratie. Mapalize is een online gereedschapskist vol data die jij nodig hebt voor het in kaart brengen van je doelgroep. Data vanuit het Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, GGD, Politie, UWV, etc. Deze data vraag je eenvoudig op en kun je met elkaar combineren. Richt jij jouw product of dienst op sportieve ouderen met een hoog inkomen? Mapalize laat je op de kaart van Nederland zien waar ze zich bevinden. Handig want Mapalize beschikt zelf ook over voorgedefinieerde doelgroep segmenten. Het enige dat jij hoeft te doen is je doelgroepsegment selecteren en Mapalize laat je zien waar je ze bereikt.
Probeer het gratis! Je zit nergens aan vast.
Wat is een doelgroep vs marktonderzoek
Voordat we dieper in gaan op de vraag “wat is een doelgroep” is het belangrijk dat je vooraf, voor het bepalen van je doelgroep, een marktonderzoek hebt gedaan. Als er geen markt is voor je idee, product of dienst, dan is er ook geen doelgroep die het gaat afnemen. Lees hier meer over marktonderzoek doen. Heb je al een marktonderzoek uitgevoerd en je ideeën zijn haalbaar, dan kan je verder met het in kaart brengen van je doelgroep. En niet alleen je doelgroep, maar maak ook een concurrentie analyse, een locatieonderzoek of afnemersanalyse.
FAQ 1. Over wat is een doelgroep: waarom een doelgroep kiezen?
Het kiezen, of bepalen, van een doelgroep is belangrijk. Het helpt je onder andere op welke manier je deze groep bereikt. Laten we er vanuit gaan dat je jouw aanbod richt op ouderen, dan is het niet handig als je kanalen in zet waarbij je ook jongeren bereikt. De boodschap die je hebt voor ouderen bestaat uit hele andere content dan wanneer je je richt jongeren. Daarbij maken deze doelgroepen ook nog eens gebruik van andere mediakanalen. Zonde van je marketingbudget wanneer je niet kiest voor een doelgroep. Als je weet wie je doelgroep is, weet je ook via welke weg je hen kan bereiken. Zo wordt de verkoop van je product of dienst een stuk makkelijker en overzichtelijker. Hoe specifieker jij je doelgroep bepaalt, hoe beter het is.
FAQ 2. Over wat is een doelgroep: hoe bepaal je je doelgroep?
Om je doelgroep te bepalen ga je de markt opdelen in segmenten, in stukjes. Zoals je hier net al boven las, niet iedereen kan je doelgroep zijn. Een groot deel om je doelgroep te bepalen wordt gemaakt op basis van data. Standaard factoren die je inventariseert om je doelgroep te bepalen zijn:
- Leeftijd van de doelgroep;
- Geslacht van de doelgroep;
- Locatie van de doelgroep;
- Opleiding van de doelgroep;
- Bestedingsniveau van de doelgroep;
- Gezinssituatie van de doelgroep.
FAQ 3. Over wat is een doelgroep: desk research
Dit doe je door middel van deskresearch. Aan de hand van feiten en cijfers kun jij deze gegevens inzichtelijk krijgen voor jezelf. Wanneer je Mapalize hiervoor gebruikt bespaar je jezelf een hoop tijd omdat deze data met een paar klikken beschikbaar is. Combineer dit zelfs nog met gezondheidscijfers, politieke voorkeur van je doelgroep of afstand naar voorzieningen. Binnen no time heb een heel gedetailleerde doelgroep samengesteld.
FAQ 4. Over wat is een doelgroep: field research
Voor het bepalen van je doelgroep is niet alleen deskresearch noodzakelijk maar ook een stukje field research. Bij field research ga je zelf op pad en vragen stellen aan je potentiële doelgroep.
- Welk probleem ervaart de doelgroep waar jij de oplossing voor hebt?
- Wat is de vrijetijdsbesteding van je doelgroep?
- Wat zijn de interesses van je doelgroep?
- Waar houdt jouw doelgroep zicht dagelijks mee bezig?
Hier bestaan tegenwoordig trouwens ook veel online oplossingen voor (zoals Surveymonkey, Feedier en Mopinion).
FAQ 5. Over wat is een doelgroep: doelgroep bepaalt en dan?
Wanneer je jouw doelgroep in kaart hebt gebracht en je precies weet wie je wil bereiken is de vraag alleen nog maar hoe? Hoe ga jij je doelgroep bereiken? Welke marketingstrategie ga je toepassen? Leest jouw doelgroep alle folders die op de mat vallen? Is het misschien wijs om in het lokale weekblad je doelgroep te bereiken via een advertentiereeks. Gaat jouw doelgroep regelmatig naar de bioscoop? Kijk dan naar de mogelijkheden in en rondom de bioscoop.
FAQ 5. Over wat is een doelgroep: doel van het bepalen van de doelgroep?
Het doel van het bepalen van jouw doelgroep is jouw bedrijf succesvol te maken. Hoe beter jij je doelgroep kent, hoe gerichter jij je doelgroep weet te benaderen. Ken de wensen en behoefte van de doelgroep door en door. Hoe beter jij je product of dienst zal verkopen doordat je boodschap precies het pijnpunt van de doelgroep raakt. Ze kunnen niet meer om je heen. Jij bent de oplossing! Daar ligt jouw succes.
Gebruik Mapalize bij het bepalen van de juiste doelgroep
Gebruik Mapalize voor het maken van jouw doelgroepanalyse. Bespaar jezelf een hele hoop tijd, geld en uitzoekwerk. Wij hebben het huiswerk al voor je gedaan. Mapalize heeft miljoenen kenmerken voor meer dan 21.000 gebieden in Nederland. Gegevens gecombineerd en gebundeld vanuit o.a. Kamer van Koophandel, het Centraal Bureau voor de Statistiek, Kiesraad, GGD etc.
Locate your business!