Ken je plekje! Onderzoek ook jouw vestigingsplaats.

Als je de omgeving van je vestiging niet kent, onderneem je in het duister. Het is van levensbelang om je vestigingsplaats te kennen. Leer over de mensen die er wonen, welke voorzieningen er in de omgeving zijn en waar je concurrenten zijn. Mapalize heeft miljoenen kenmerken over Nederland verzameld in 1 tool. Breng je vestigingsplaats eenvoudig in kaart en verhoog je omzet.


Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.

Mapalize - Vestigingsplaatsonderzoek

Doel van een vestigingsplaatsonderzoek

Het doel van een vestigingsplaatsonderzoek is voor elke organisatie anders. Wil je uitbreiden met extra vestigingen? Wil je een heel nieuw bedrijf beginnen? Of wil je vestigingen samenvoegen? Voor al deze zaken is het van belang een vestigingsplaatonderzoek te doen. De juiste locatie is belangrijk voor het het succes, ambities en groei van de organisatie.

Het doen van een vestigingsplaatsonderzoek is een tijdrovende en vaak een lastige klus. Dat weten wij maar al te goed. Het vinden van de perfecte vestigingsplaats moet efficiënter, sneller en slimmer kunnen. Met die gedachte is Mapalize ontstaan. De gebruiksvriendelijke, data gedreven tool waarmee je zelf eenvoudig vestigingsplaatsonderzoek doet. DIY, zeg maar. Bespaar uitgaven aan dure bureaus die dit voor je doen. Je vind snel de juiste locatie om je te vestigen. Hoe?

Mapalize is een gereedschapskist vol data. Voor meer dan 21.000 regio’s in Nederland hebben wij miljoenen kenmerken uit diverse betrouwbare bronnen gehaald. Bronnen zoals Kadaster, Kamer van Koophandel, Centraal Bureau voor de Statistiek, UWV, Kiesraad etc. De data hebben wij gecombineerd en harmoniseert. Het wordt voor jou eenvoudig gevisualiseerd in 1 tool. Allemaal data die jij nodig hebt voor het doen van een vestigingsplaatsonderzoek. Maar ook voor het maken van witte vlekkenplannen, concurrentie analyses en prestatie analyses voor een vestiging.

Wat jij doet? Kenmerken selecteren die voor jouw van belang zijn voor je vestigingsplaatsonderzoek. Jij combineert, Mapalize berekent en maakt de resultaten tot op buurtniveau zichtbaar op de kaart. Heb je al een goed lopende vestiging en ben je opzoek naar soortgelijke locaties? Importeer je locaties en gebruik vraag Mapalize soortgelijke regio’s te vinden. Met 1 druk op de knop geeft Mapalize gebieden die lijken op waar je best lopende vestiging staat. Simpel toch?

Maak gebruik van de voorgedefinieerde doelgroepprofielen in Mapalize om je vestigingsplaatsonderzoek te beginnen. Met 1 druk op de knop laat Mapalize je zien waar jouw doelgroep zich bevindt. Treed voor jouw onderzoek verder in detail met andere kenmerken om tot een gedetailleerder eindresultaat te komen.

De mogelijkheden zijn eindeloos met Mapalize. Je bespaart je een hoop tijd, geld en stress. Hulp nodig tijdens je vestigingsplaatsonderzoek? Geen probleem, we staan voor je klaar.

Mapalize - Vestigingsplaatsonderzoek
Mapalize - Vestigingsplaatsonderzoek

Nieuw in de wereld van vestigingsplaatsonderzoeken?

Heb je nog niet eerder een vestigingsplaatsonderzoek gedaan? Lees dan verder, dan lichten we dit onderwerp wat verder toe. We gaan er hier even vanuit dat je een nieuwe vestiging gaat openen. Je marktonderzoek heb je achter de rug, dus weet je dat je idee haalbaar is. Nu is het tijd om een vestigingsplaatsonderzoek te starten. Want waar ga jij je product of dienst aanbieden? Hoe kom je achter de perfecte locatie die de meeste potentie heeft?

Vestigingsplaatsonderzoek stap 1:

Stel je verzorgingsgebied vast. Wat maakt een locatie succesvol voor jou? Als je in de binnenstad een winkel opent om bezoekers te ontvangen? Of een locatie met perfecte infrastructuur, omdat je opzoek bent naar een loods om producten in op te slaan? Voor deze genoemde voorbeelden zijn verschillende vestigingsplaatsonderzoek criteria van belang. Kijk naar geografische ligging, demografische opbouw, bestedingscijfers en vraag bestemmingsplannen op bij de gemeente.

Vestigingsplaatsonderzoek stap 2:

Breng je concurrenten in het verzorgingsgebied in kaart. Kijk naar de directe concurrenten, maar ook naar de indirecte concurrenten. Ga na wat jij anders doet dan zij? Op welk gebied kun jij je onderscheiden van je concurrenten? Onderscheid je door de juiste plaats voor jouw nieuwe vestiging te kiezen.

Vestigingsplaatsonderzoek stap 3:

De volgende stap van je vestigingsplaatsonderzoek, is het zoeken van concrete locaties binnen je gekozen regio. Doe dit door middel van field en desk research. Bezoek de regio die je op het oog hebt. Ga op zoek naar panden of objecten en ondervraag potentiële klanten om jouw idee daar onder de aandacht te brengen. Toets je vestigingsplaatsonderzoek locatie aan de hand van bereikbaarheid, duurzaamheid, financiën, uitstraling en ruimtelijke mogelijkheden.

Vestigingsplaatsonderzoek stap 4:

Stel een shortlist van locaties op. Analyseer ze en onderzoek wat de huur- cq koopprijs is van de locatie. Onderhandelen over de prijs is natuurlijk niet ongewoon, maar je kunt ook denken aan een huurvrije periode. Dat scheelt je weer geld, wat je bijvoorbeeld weer kunt steken in het uitvoeren van je marketingplan.

Mapalize & vestigingsplaatsonderzoek

Zoals je leest is het doen van een vestigingsplaatsonderzoek een tijdrovende, arbeidsintensieve klus. Deze bestaat vooral uit het doen van desk research. Met behulp van feiten en cijfers doe jij je vestigingsplaatsonderzoek. Maak het jezelf gemakkelijk en gebruik Mapalize voor je desk research. Je vind de juiste locatie snel en eenvoudig.

Probeer het anders even gratis! Je zit nergens aan vast.

Locate your business!

Mapalize - Vestigingsplaatsonderzoek
To top